Terug de tuin in

Martin is al jaren deelnemer bij Kettingreactie op de Forelderij, met ups en downs. Bij ups was hij er hele dagen en kletste hij ons de oren van de kop, of zoals hij het zelf noemt: “een betje dram’n en zeurn mot kunn’n”. Op mindere momenten belde hij om te laten weten dat hij de werkkleding zou komen inleveren en dat we hem nooit weer zouden zien, om uiteindelijk vrolijk pratend weer terug te komen.

Maar toen werd het maart 2020. De maand waarin Covid-19 maatregelen werden aangekondigd en waarna dagelijkse bezigheden en contacten buitenshuis (bijna) stil kwamen te liggen. Het sociaal isolement werd groter en de hoeveelheid drank verdubbelde. Voor Martin betekende dit het startschot van 3 jaar thuis zitten. Hij vond het alsmaar moeilijker de draad op te pakken en we zagen zowel zijn lichamelijke als psychische gezondheid in rap tempo achteruitgaan.

Al die tijd hebben we contact met Martin onderhouden en hebben we hem laten weten dat zijn schoffel klaar stond voor hem, als hij er klaar voor zou zijn. Meestal vertelde Martin tijdens deze belletjes hoe het met hem ging en hoorden we hoe moeilijk hij het had. Wij hielden hem op de hoogte van ‘Forelderij nieuwtjes’ en hij hield ons op de hoogte van de voetbaluitslagen in het weekend.

Ervaringsverhaal deelnemer Kettingreactie - arbeidsmatige dagbesteding bij Stichting Surplus

Ook onderhielden we contact met de ambulant begeleiders van Martin en enkele keren lukte het Martin om samen met zijn begeleider op de koffie te komen. Alles om Martin maar te blijven laten voelen dat hij welkom was zodra hij eraan toe zou zijn.

En toen besloot Martin dat zijn leefstijl zo niet langer kon. Hij stopte met alcohol en ging beter voor zichzelf zorgen. Martin was na lange tijd weer klaar om terug te gaan naar ‘de tuin’, de tuin die al het geduld had om op hem te wachten. We zijn blij dat we al die tijd contact hebben gehad, want deze tuin is hem in de tussentijd niet vreemd geworden.

Wat zijn we trots op Martin dat het hem na al die tijd gelukt is om terug te komen naar ‘zijn plekkie’ op de Forelderij. Want dat ‘zeur’n en dramm’n’ is live toch veel leuker dan telefonisch.